logo sp4 4

Współpraca z rodzicami

Współpraca z rodzicami
Terapia logopedyczna jest procesem. Jej skuteczność zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem. Spotkanie z logopedą nie jest wystarczającym elementem terapii. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenie z dzieckiem.

O czym powinni pamiętać Rodzice:

  1. Ćwiczymy z dzieckiem 1 raz dziennie 20 - 30 minut.
  2. Ćwiczenia usprawniające ćwiczymy wspólnie zprzed lustrem.
  3. Ćwiczenia utrwalające wymowę wywołanej głoski powtarzamy każdego(jeśli do utrwalania mamy  np. utrwalanie głoski sz na początku wyrazu – powtarzamy te wyrazy codziennie, jeśli dziecko ma za zadanie ułożyć zdania to układa te zdania każdego dnia, jeśli odpowiedzieć na pytania do tekstu to również powtarza tę czynność codziennie, itp.).
  4. Ćwiczenia logopedyczne polegają na powtarzaniu. Jeśli dziecko wykonuje dane ćwiczenie pisemnie, to powinno je również powtórzyć każdego dnia ustnie .
  5. Jeżeli dziecko ćwicząc z Państwem poprawnie wymawia utrwalaną głoskę, to zwracamy mu również uwagę na właściwą jej wymowę poza ćwiczeniami. Dziecko w taki sposób uczy się kontrolować swoje wypowiedzi.
  6. Na zajęciach dziecko zawsze powinno mieć zeszyt do wpisywania zaleconych  do domu ćwiczeń.
  7. Ważne by dziecko uczestniczące w zajęciach było zdrowe (bez kataru, kaszlu itp.).

Wady wymowy

Krótki opis najczęściej występujących wad wymowy u dzieci

 

Reranie (inaczej rotacyzm):

polega na nieprawidłowej wymowie głoski r. Terapię tej wady rozpoczynamy od gimnastyki języka i warg. Aby uzyskać prawidłowe brzmienie r, najczęściej stosujemy przekształcenia dźwięków t, d, l w różnego rodzaju połączeniach. Gdy uda nam się wywołać r, możemy przejść do ćwiczeń utrwalających dźwięk. Najpierw trenujemy go w zbitkach spółgłoskowych tr, dr, potem w sylabach, wyrazach i zdaniach. Ćwiczymy kolejno nagłos, śródgłos i wygłos.

Przykładowe ćwiczenia:

  • „zaglądanie językiem do gardła” (cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia);
  • „jedzie konik” (coraz szybsze kląskanie językiem o podniebienie twarde);
  • mlaskanie (wielokrotne odrywanie języka przyklejonego całą powierzchnią do podniebienia);
  • naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka;
  • mocne akcentowanie „t” podczas wybrzmiewania zbitek „tll”, „tll”, „tll”, „trl” najpierw szeptem, a potem głośno;
  • powtarzanie szeptem, a następnie głośno
    la, la, la, trla
    lo, lo, lo, trlo
    lu, lu, lu, trlu
    le, le, le, trle
    ly, ly, ly, trly
    li, li, li, trli;
  • szeptem i głośno wypowiadanie
    trla, trlo, trle, trlu, trly;
  • próby naśladowania odgłosów, zaczynając od szeptu:
    - śpiewu ptaków – tri li li
    - gry na trąbce – tra ta ta, tru tu tu, tre te te
    - warczenia psa – wrr, wrr, wrr.

Seplenienie (inaczej sygmatyzm) – szereg szumiący:

polega na nieprawidłowej wymowie głosek: sz, ż, cz, dż. Terapię tej wady rozpoczynamy od gimnastyki buzi i języka. Następnie, pokazując prawidłowe ułożenie artykulatorów, próbujemy wywołać kolejne głoski. Gdy nam się to uda, możemy przejść do ćwiczeń utrwalających dźwięki. Najpierw dokładamy do nich samogłoski. Potem ćwiczymy wymowę w wyrazach – początkowo w nagłosie, następnie w śródgłosie i na końcu w wygłosie. Ostatnim krokiem jest utrwalenie prawidłowego brzmienia głosek w całych zdaniach.

Przykładowe ćwiczenia:

  • wysuwanie języka do przodu;
  • wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej;
  • żucie brzegów języka zębami trzonowymi (żeby rozciągnąć całą jego powierzchnię);
  • masaż języka – wysuwanie i cofanie języka przez lekko zwarte zęby;
  • unoszenie języka na górną wargę (język wąski, wydłużony, zęby widoczne);
  • unoszenie języka za górne zęby (język wąski);
  • cofanie języka za wałek dziąsłowy;
  • kierowanie języka w kąciki ust (zęby widoczne).

 

Seplenienie (inaczej sygmatyzm) - szereg ciszący

polega na nieprawidłowej wymowie głosek: ś, ź, ć, dź. Terapię tej wady rozpoczynamy od gimnastyki buzi i języka. Następnie, pokazując prawidłowe ułożenie artykulatorów, próbujemy wywołać kolejne głoski. Gdy nam się to uda, możemy przejść do ćwiczeń utrwalających dźwięki. Najpierw dokładamy do nich samogłoski. Potem ćwiczymy wymowę w wyrazach – początkowo w nagłosie, następnie w śródgłosie i na końcu w wygłosie. Ostatnim krokiem jest utrwalenie prawidłowego brzmienia głosek w całych zdaniach.

Przykładowe ćwiczenia:

  • „hi hi” – naśladowanie śmiechu o brzmieniu wysokim, średnim, niskim, na przemian cicho i głośno;
  • „ihihi ihihihi” – wydawanie odgłosu rżenia konia;
  • układanie ust, jak podczas wymawiania „u”, a następnie, jak przy „i”;
  • lekki uśmiech, a następnie powrót warg do pozycji neutralnej;
  • „koci grzbiet” – opieranie czubka języka o wewnętrzną powierzchnię dolnych zębów i próby unoszenia środka języka do podniebienia.

 

Seplenienie (inaczej sygmatyzm) - szereg syczący

polega na nieprawidłowej wymowie głosek: s, z, c, dz. Terapię tej wady rozpoczynamy od gimnastyki buzi i języka. Następnie, pokazując prawidłowe ułożenie artykulatorów, próbujemy wywołać kolejne głoski. Gdy nam się to uda, możemy przejść do ćwiczeń utrwalających dźwięki. Najpierw dokładamy do nich samogłoski. Potem ćwiczymy wymowę w wyrazach – początkowo w nagłosie, następnie w śródgłosie i na końcu w wygłosie. Ostatnim krokiem jest utrwalenie prawidłowego brzmienia głosek w całych zdaniach.

Przykładowe ćwiczenia:

  • ułożenie języka za dolnymi zębami;
  • cofanie języka w głąb jamy ustnej;
  • liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie;
  • dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki;
  • „tańczący płomyczek” – dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go;
  • dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą;
  • zawody „kto dmuchnie dalej” – zdmuchiwanie kulek waty z ręki;
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych;
  • dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.

Kolejność powstawania głosek

Kolejność powstawania głosek w mowie dziecka:

         3 lata   a o i u j ł l y e p b m f w t d n ń ch ś ź ć dź k g

         4 lata     s z c dz

         5 lat     sz ż cz dż r

 

Rodzicu !!!

Gdy Twoje dziecko nie wymawia prawidłowo powyższych głosek

a jego wiek jest odpowiedni do powyższej kolejności - wskazana jest konsultacja logopedyczna!!!

Jak skutecznie motywować dziecko?

Jak skutecznie motywować dziecko?

UCZENIE SIĘ JEST PROCESEM ZŁOŻONYM, W KTÓRYM WAŻNA ROLĘ ODGRYWA MOTYWACJA.

Odpowiadając na pytanie: jak skutecznie motywować dziecko, warto zacząć od kwestii podstawowej: dlaczego dziecko w ogóle chce się uczyć. Powodów chęci do nauki jest wiele. Uczenie się bowiem może być wynikiem jednego z dwóch typów motywacji:

  1. motywacji wewnętrznej (chcę być w czymś coraz lepszy, mam zainteresowania i zależy mi na ich rozwijaniu oraz zdobywaniu wiedzy, poszukuję odpowiedzi na ważne dla mnie pytania);
  2. motywacji zewnętrznej (chcę mieć dobre oceny, zdobyć nagrodę, zostać pochwalonym i docenionym).

Warto zastanowić się nad tym, czy motywują dziecko bardziej:

- czynniki wewnętrzne - pasja, zainteresowania, ciekawość świata

- czy czynniki zewnętrzne - dobre oceny, pochwały, nagrody, uczestnictwo w konkursach.

Jednocześnie warto pamiętać o tym, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, które z nich są lepsze. Lepsze są tak naprawdę te, które są skuteczniejsze w danym przypadku. Często te obszary się krzyżują, co jest zauważalne np. u laureatów konkursów czy olimpiad przedmiotowych.

Możemy znaleźć także wiele odpowiedzi na kolejne pytanie - dlaczego dziecko nie chce się uczyć:

  1. bo nie czuje wsparcia – ani od rodziców, ani od nauczycieli;
  2. bo interesuje się innymi rzeczami niż te, które są wykładane w szkole.;
  3. bo materiał jest za trudny;
  4. bo przeżywa lęk przed byciem ocenianym;
  5. bo przeżywa trudne chwile w życiu i oceny nie są dla niego żadną wartością.

Znając dziecko (ucznia) i przyczyny jego chęci bądź niechęci do nauki, można dużo łatwiej poradzić sobie z motywowaniem go do pracy.

Niemniej dziecko z silną motywacją wewnętrzną na pewno zachęcą do działania:

  1. różnorodne metody pracy i jej atrakcyjne formy, czyli aktywne i niekonwencjonalne;
  2. pozwolenie na doświadczenie radości tworzenia – np. poprzez działania manualne;
  3. zainteresowanie opiniami i przeżyciami dziecka;
  4. nauczenie dziecka metod wyszukiwania informacji;
  5. pokazywanie przez nauczyciela, rodzica, jak duże powiązania ma nauka z życiem codziennym.

Z kolei dla dziecka z silniejszą motywacją zewnętrzną bardzo ważne będą na przykład:

  1. pochwały, szczególnie od lub w obecności osób znaczących, np. klasy czy rodziców;
  2. zauważanie nawet drobnych sukcesów;
  3. zasłużone pozytywne oceny;
  4. nagrody.

Istnieje kilka podstawowych metod zwiększania zamiłowania do nauki u dziecka lub przywrócenia go, jeśli dziecko zapomniało, jak wielką przyjemność może ona sprawiać.
Można wykształcić w dziecku chęć uczenia się, wskazując mu powiązania wiedzy książkowej z codzienną rzeczywistością. Oto kilka sposobów:

  • powiązać wiedzę naukową z naturalnymi zjawiskami przyrodniczymi;
  • odnieść wiedzę społeczną i historyczną do współczesnych wydarzeń;
  • wskazać na podobieństwo literatury do życiowych doświadczeń i problemów;
  • podkreślać zastosowanie matematyki w codziennym życiu;
  • odwoływać się do rzeczy, które mają dla dziecka znaczenie.
    Kolejny sposób na ożywienie nauki w szkole to poszerzenie doświadczeńprzez zabieranie go w takie miejsca, jak muzea, gospodarstwa rolne, obiekty zabytkowe, ośrodki kulturalne. Można tu zaliczyć również wirtualne wizyty w Internecie.
    Szczególnie ważne jest również pobudzanie zainteresowań dziecka:
  • wzbogacać paletę doświadczeń dziecka, np. przed wizytą w zoo albo po niej zaproponuj dziecku, żeby wybrało zwierzę o jakim chciałoby się czegoś nauczyć;
  • podsycać płomień zainteresowań, np. dziecku, które interesuje się modą zaproponuj lekcje rysunku, podaruj szkicownik.

Formy motywowania sprowadzają się do postulatów skutecznego motywowania dziecka:

  1. bądź obecny, konsekwentny, szanuj, współpracuj i pozwól na ekspresję;
  2. ucz przez doświadczenie;
  3. ucz wytrwałości, konsekwencji w działaniu, wiary w siebie („nie poddawaj się tuż przed metą osiągniecia celu, bo nie zobaczysz efektów swojego wysiłku”);
  4. dawaj uczniowi (dziecku) wiarę w sukces – każdy mniejszy czy większy sukces w uczeniu się uczyń okazją do wyrażenia radości.

 

Dzieci potrzebują dla swoich odkrywczych i badawczych działań nie tylko motywującego otoczenia pełnego różnorodnych bodźców, lecz również dorosłych, którzy będą dodawali im odwagi oraz wspierali ich ciekawość świata, żądzę wiedzy i pęd ku dociekaniu istoty wszystkiego wokół siebie.

Daniela Braun "Badanie i odkrywanie świata z dziećmi"

 

Literatura:

Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP.

Plewka Cz., Taraszkiewicz M. (2010). Uczymy się uczyć. Szczecin:TWP.

SPRAWDZIAN w KLASIE SZÓSTEJ

 

SPRAWDZIAN W KLASIE VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD 2015 ROKU
 
Sprawdzian ma formę pisemną. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
 
WAŻNE TERMINY:
  • Sprawdzian z obu części odbywa się tego samego dnia: 1 kwietnia 2015 r. (środa)
część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00
część 2. – język obcy nowożytny – godz. 11:45
  • Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do sprawdzianu w tym terminie, przystępuje do niego w dodatkowym terminie: 1 czerwca 2015 r. (poniedziałek)
  • Sprawdzian ćwiczeniowy – „próbny” -   jesień 2014 r.
 
ZMIANY W SPRAWDZIANIE OD 2015 ROKU.
1.Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności w odniesieniu do trzech kluczowych przedmiotów nauczanych na dwóch pierwszych etapach edukacyjnych, tj. języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego ( w tym uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego) . Zadania z języka polskiego i matematyki mogą być oparte na tekstach lub informacjach z zakresu historii lub przyrody. Ponadto zwiększy się udział różnych typów zadań oraz materiałów źródłowych (np. komiks, afisz, mapa), a także zadań sprawdzających umiejętności złożone, takich jak np. operowanie wiedzą, rozwiązywanie problemów, wnioskowanie.
 
Nowa formuła sprawdzianu: składa się z dwóch części.
 
Część I - j. polski i matematyka    czas trwania – 80 minut
 
Jeden arkusz obejmujący zadania: • z języka polskiego • z matematyki.
 
Zadania będą sprawdzać stopień opanowania wymagań z zakresu języka polskiego
i matematyki określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego.
 
Zadania z języka polskiego:
 
• od 8 do 12 zadań zamkniętych
 
• od 2 do 4 zadań otwartych (w tym zawsze wystąpi dłuższa wypowiedź pisemna)
 
Zadania z matematyki:
 
• od 8 do 12 zadań zamkniętych
 
• od 2 do 4 zadań otwartych
 
Część II – j.obcy. czas trwania – 45 minut
 
Jeden arkusz obejmujący zadania z j. obcego nowożytnego.
 
Arkusz będzie zawierała od 35 do 45 zadań zamkniętych.
 
Zadania będą sprawdzać następujące umiejętności:
 
  • Rozumienie ze słuchu (podstawą tych zadań będą stanowiły krótkie teksty odtwarzane z płyty CD).
  • Znajomość funkcji i środków językowych.
  • Rozumienie krótkich wypowiedzi pisanych (rozumienie ogólnego sensu tekstu; wyszukiwanie prostych informacji szczegółowych w tekście; rozpoznawanie różnych rodzajów tekstów, np. list prywatny, e-mail, SMS, opowiadania, zaproszenie, kartka pocztowa).
2.Poszczególne części sprawdzianu rozdzielone są przerwą.
3.Wszystkie zadania sprawdzają poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
4.W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach sprawdzianu. Na zaświadczeniu podane będą – wyrażone w procentach – cztery wyniki: wynik z części pierwszej (wynik ogólny oraz szczegółowe wyniki z języka polskiego i matematyki) oraz wynik z części drugiej (z języka obcego nowożytnego).
 
 
UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
 
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie:
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią (na podstawie opinii poradni psychologiczno- -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej)
  • niewidomi i słabo widzący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • niesłyszący i słabo słyszący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • niepełnosprawni ruchowo (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • upośledzeni w stopniu lekkim (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • z afazją (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • z przewlekłymi chorobami somatycznymi (na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza)
  • chorzy lub niesprawni czasowo (na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza)
  • niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
  • uczniowie, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej)
  • uczniowie, którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej)
  • uczniowie z zaburzeniami komunikacji językowej (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej)
przystępują do sprawdzianu w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Szczegółowych informacji dotyczących dostosowań udziela Aneta Kaczmarek - pedagog szkolny. Ponadto są publikowane na stronie internetowej CKE i OKE (w Komunikacie dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form przeprowadzania                w roku szkolnym 2014/2015 sprawdzianu…).
 
O odpowiednie dostosowanie formy i warunków egzaminu rodzice ucznia występują pisemnie do dyrektora szkoły w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian. Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub kształcenia specjalnego albo zaświadczenie lekarskie o chorobie przewlekłej ucznia przedkłada się dyrektorowi szkoły w terminie do dnia 15 października 2014 r. W przypadkach losowych dokumenty uprawniające do dostosowania warunków lub form sprawdzianu rodzice (prawni opiekunowie) mogą przedstawić w terminie późniejszym, niezwłocznie po ich otrzymaniu.
 
Do 24 listopada 2014 r. dyrektor, informuje na piśmie rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania sprawdzianu do jego dysfunkcji. Z przyznanych dostosowań formy i warunków uczeń może, ale nie musi korzystać! Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia składają oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych uczniowi dostosowań do 28 listopada 2014 r.aj polecenia!!!!
 
Strony internetowe z przykładowymi arkuszami egzaminacyjnymi, informacjami, poradami dotyczącymi sprawdzianu:
 
 
 
 
 
 
 
PODSTAWY PRAWNE:
  • Rozporządzenie MEN z dnia 27.08.2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 30.08.2012 r. poz. 977).
  • Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania  i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562 ze zm.) oraz – w szczególności – rozporządzenie MEN z dnia 25.04.2013r., zmieniające powyższe rozporządzenie (Dz. U. z 2013 r. poz. 520).
  • Rozporządzenie MEN z dnia 8.04.2008 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach  i placówkach artystycznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 65 poz. 400 ze zm.).
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, ze zm.).
  • Informator o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015, opublikowanym na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej .
  • Komunikat dyrektora Centralnej Komisji. Egzaminacyjnej z 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form przeprowadzania w roku szkolnym 2014/2015 sprawdzianu   i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, opublikowanym na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

PODSTAWOWE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE ze strony OKE Poznań >>> Informacje Informatory Terminy Procedury Arkusze Wyniki i analizy Raporty http://www.sprawdzian-szostoklasisty.pl/http://www.e-zadania.pl/szkola-podstawowa/  http://www.math.edu.pl/http://www.thatquiz.org/pl/   (www.jakzosia.com)

UWAGA - POWRÓT DOPALACZY !!!

 

UWAGA - POWRÓT DOPALACZY !!!

Mimo ciągłych prac nad ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii, która posiada zapisy zakazujące produkcji i wprowadzania do obrotu substancji i środków psychoaktywnych, realna sytuacja nie zmieniła się. W dalszym ciągu na polskim rynku można nabyć substancje psychoaktywne, których działanie jest podobne do narkotyków – są to tzw. dopalacze.

Pozornie nie wzbudzają zainteresowania dorosłych, ponieważ młodzi ludzie kupują je jako np. środki czyszczące. W związku z tym nikt z najbliższego środowiska nie podejrzewa, co naprawdę kryje się w opakowaniu tego produktu.

Obecnie handel dopalaczami odbywa się głównie za pomocą stron internetowych umieszczonych na serwerach państw, gdzie wprowadzanie w obrót tych substancji nie powoduje konsekwencji prawnych. Taki zakup odbywa się najczęściej przed domowym komputerem i trwa zaledwie kilka minut. Wystarczy rejestracja na stronie, złożenie zamówienia, które niekoniecznie musi zostać dostarczone do domu – towar można odebrać również w paczkomacie, co daje młodemu człowiekowi pełną dyskrecję.

Wiele stron zostało pozornie zablokowanych w 2010 r., lecz wystarczy jedno kliknięcie i następuje przejście na zagraniczne serwery, gdzie można nabyć dosłownie wszystko. Niektórzy śmiałkowie w dalszym ciągu prowadzą sprzedaż w sklepach ulicznych, wykorzystując luki w prawie, i handlują substancjami, które jeszcze nie znalazły się na liście ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Dopalacze są sprzedawane jako:

             kadzidełka,

             sole kąpielowe,

             nawozy i odżywki do roślin,

             środki odstraszające krety,

             środki do czyszczenia komputera,

             odświeżacze do powietrza. 

W ostatnim czasie do polskich szpitali coraz częściej trafiają ludzie z objawami zatrucia nieznanymi substancjami. Czasami jednak pomoc przychodzi za późno. Dodatkowe ryzyko to brak informacji osób przyjmujących te substancje na temat ich pochodzenia i składu, co w znacznym stopniu utrudnia proces detoksykacji organizmu.

RODZICU, BĄDŹ CZUJNY!!!

Aneta Kaczmarek - pedagog szkolny  

Źródło: http://www.glospedagogiczny.pl/plik/369.html