Krótki opis najczęściej występujących wad wymowy u dzieci
Reranie (inaczej rotacyzm):
polega na nieprawidłowej wymowie głoski r. Terapię tej wady rozpoczynamy od gimnastyki języka i warg. Aby uzyskać prawidłowe brzmienie r, najczęściej stosujemy przekształcenia dźwięków t, d, l w różnego rodzaju połączeniach. Gdy uda nam się wywołać r, możemy przejść do ćwiczeń utrwalających dźwięk. Najpierw trenujemy go w zbitkach spółgłoskowych tr, dr, potem w sylabach, wyrazach i zdaniach. Ćwiczymy kolejno nagłos, śródgłos i wygłos.
Przykładowe ćwiczenia:
- „zaglądanie językiem do gardła” (cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia);
- „jedzie konik” (coraz szybsze kląskanie językiem o podniebienie twarde);
- mlaskanie (wielokrotne odrywanie języka przyklejonego całą powierzchnią do podniebienia);
- naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka;
- mocne akcentowanie „t” podczas wybrzmiewania zbitek „tll”, „tll”, „tll”, „trl” najpierw szeptem, a potem głośno;
- powtarzanie szeptem, a następnie głośno
la, la, la, trla
lo, lo, lo, trlo
lu, lu, lu, trlu
le, le, le, trle
ly, ly, ly, trly
li, li, li, trli; - szeptem i głośno wypowiadanie
trla, trlo, trle, trlu, trly; - próby naśladowania odgłosów, zaczynając od szeptu:
- śpiewu ptaków – tri li li
- gry na trąbce – tra ta ta, tru tu tu, tre te te
- warczenia psa – wrr, wrr, wrr.
Seplenienie (inaczej sygmatyzm) – szereg szumiący:
polega na nieprawidłowej wymowie głosek: sz, ż, cz, dż. Terapię tej wady rozpoczynamy od gimnastyki buzi i języka. Następnie, pokazując prawidłowe ułożenie artykulatorów, próbujemy wywołać kolejne głoski. Gdy nam się to uda, możemy przejść do ćwiczeń utrwalających dźwięki. Najpierw dokładamy do nich samogłoski. Potem ćwiczymy wymowę w wyrazach – początkowo w nagłosie, następnie w śródgłosie i na końcu w wygłosie. Ostatnim krokiem jest utrwalenie prawidłowego brzmienia głosek w całych zdaniach.
Przykładowe ćwiczenia:
- wysuwanie języka do przodu;
- wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej;
- żucie brzegów języka zębami trzonowymi (żeby rozciągnąć całą jego powierzchnię);
- masaż języka – wysuwanie i cofanie języka przez lekko zwarte zęby;
- unoszenie języka na górną wargę (język wąski, wydłużony, zęby widoczne);
- unoszenie języka za górne zęby (język wąski);
- cofanie języka za wałek dziąsłowy;
- kierowanie języka w kąciki ust (zęby widoczne).
Seplenienie (inaczej sygmatyzm) - szereg ciszący
polega na nieprawidłowej wymowie głosek: ś, ź, ć, dź. Terapię tej wady rozpoczynamy od gimnastyki buzi i języka. Następnie, pokazując prawidłowe ułożenie artykulatorów, próbujemy wywołać kolejne głoski. Gdy nam się to uda, możemy przejść do ćwiczeń utrwalających dźwięki. Najpierw dokładamy do nich samogłoski. Potem ćwiczymy wymowę w wyrazach – początkowo w nagłosie, następnie w śródgłosie i na końcu w wygłosie. Ostatnim krokiem jest utrwalenie prawidłowego brzmienia głosek w całych zdaniach.
Przykładowe ćwiczenia:
- „hi hi” – naśladowanie śmiechu o brzmieniu wysokim, średnim, niskim, na przemian cicho i głośno;
- „ihihi ihihihi” – wydawanie odgłosu rżenia konia;
- układanie ust, jak podczas wymawiania „u”, a następnie, jak przy „i”;
- lekki uśmiech, a następnie powrót warg do pozycji neutralnej;
- „koci grzbiet” – opieranie czubka języka o wewnętrzną powierzchnię dolnych zębów i próby unoszenia środka języka do podniebienia.
Seplenienie (inaczej sygmatyzm) - szereg syczący
polega na nieprawidłowej wymowie głosek: s, z, c, dz. Terapię tej wady rozpoczynamy od gimnastyki buzi i języka. Następnie, pokazując prawidłowe ułożenie artykulatorów, próbujemy wywołać kolejne głoski. Gdy nam się to uda, możemy przejść do ćwiczeń utrwalających dźwięki. Najpierw dokładamy do nich samogłoski. Potem ćwiczymy wymowę w wyrazach – początkowo w nagłosie, następnie w śródgłosie i na końcu w wygłosie. Ostatnim krokiem jest utrwalenie prawidłowego brzmienia głosek w całych zdaniach.
Przykładowe ćwiczenia:
- ułożenie języka za dolnymi zębami;
- cofanie języka w głąb jamy ustnej;
- liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie;
- dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki;
- „tańczący płomyczek” – dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go;
- dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą;
- zawody „kto dmuchnie dalej” – zdmuchiwanie kulek waty z ręki;
- wydmuchiwanie baniek mydlanych;
- dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.