![]() |
Za ich pośrednictwem badali substancje chemiczne i okazało się, że z dużą ostrożnością należy obchodzić się z substancjami, których nie znamy, a i to samo słowo może oznaczać w języku chemicznym bardzo różne substancje, np. alkohol – każde dziecko pewnie kojarzy to z substancją, którą spożywają ludzie dorośli i należy tylko dopowiedzieć, że chodzi tu o alkohol etylowy. Bo np. alkohol metylowy jest silną trucizną, a alkohol glicerynowy (propanotriol) drugoklasiści spróbowali i bardzo im smakował, gdyż jest słodki. Należy nadmienić tylko, że propanotriol to składnik syropów dla dzieci, ale też dodatek do słodyczy.
Ponadto uczniowie zobaczyli, jak groźny może być kontakt z kwasem siarkowym (VI), który niszczy papier, materiał i zwęgla drewno czy cukier, albo jak nieprzyjemny zapach ma amoniak.
Następnie sami stali się badaczami i za pomocą wskaźników identyfikowali roztwory kwaśne i zasadowe.
Praca, nauka i zabawa w jednym, a przy tym jakie skupienie na twarzach małych badaczy, którym zdecydowanej powagi dodają rękawiczki i okulary podczas eksperymentowania.
Do zobaczenia po feriach!!!