Od 12.11.2012 r. do 15.11.2012 r. w Szkole Podstawowej nr 4 w Nowogardzie trwały Szkolne Dni Profilaktyki. Hasło przewodnie brzmiało: „POROZMAWIAJMY O UCZUCIACH”.
Emocje nieustannie wywierają wpływ na to, co człowiek robi i co myśli. Głównym celem tegorocznych Szkolnych Dni Profilaktyki było zwiększenie wglądu w sferę emocjonalną i społeczną uczniów oraz uświadomienie, iż różne stany emocjonalne mają wpływ na zachowanie. ZDJĘCIA >>>
Cele szczegółowe:
Uwrażliwienie na własne i cudze uczucia.
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywanie, wyrażania uczuć i emocji.
Kształtowanie umiejętności panowania nad negatywnymi emocjami.
Zapoznanie ze konstruktywnymi sposobami radzenia sobie z negatywnymi emocjami w szczególności złością.
Rozwijanie empatii.
Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych i wzajemnego zrozumienia.
Wzmacnianie więzi koleżeńskich oraz rozwijanie współpracy w grupie.
Odprężenie się i wyciszenie uczniów.
Przeciwdziałanie agresji.
Kształtowanie postawy tolerancji i akceptowania odmienności innych osób .
Co się wydarzyło podczas Szkolnych Dni Profilaktyki?
W widocznych miejscach na korytarzach szkolnych umieszczono plakaty przedstawiające informacje dotyczące rożnych uczuć, takich jak radość, smutek, szczęście, złość.
12.11 gościli pedagodzy ze Specjalistycznej Poradni Terapeutycznej w Nowogardzie, którzy przeprowadzili w klasie IV warsztaty pod tytułem „Jak oswoić złość”.
Tego dnia w oddziale przedszkolnym odbyły się zajęcia na podstawie opowiadania o tolerancji pt. „Marchewkowy tort”.
13.11 odbył się spektakl profilaktyczny „Cisza” zaprezentowany przez Teatr dla Dzieci i Młodzieży MORALITET z Krakowa dla przedszkolaków i uczniów klas I- III. Bardzo sympatyczna bajeczka była kolejnym działaniem w kształtowaniu wśród uczniów wartości tolerancji i akceptacji odmienności kolegów.
Z kolei uczniowie klas IV-VI mieli możliwość wyrażenie swoich stanów emocjonalnych i uczuć podczas zajęć z plastyki pt. „Malujemy uczucia i emocje – barwy ciepłe i zimne”.
14.11 i 15.11 pedagog szkolny wraz z uczennicami z kl. V b (Mają, Joanną, Martą, Julią) przeprowadzili w klasach I-V zajęcia aktywizujące mające na celu kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywanie, wyrażania uczuć i emocji, zapoznanie z konstruktywnymi sposobami radzenia sobie z negatywnymi emocjami w szczególności złością oraz wzmacnianie więzi koleżeńskich.
15.11 pedagog szkolny z uczennicami: Mają, Joanną, Martą, Julią zawitali w oddziale przedszkolnym. Celem spotkania było zapoznanie naszych najmłodszych wychowanków z podstawowymi uczuciami i emocjami oraz nauczenie ich wyrażania uczuć. W dalsza część zajęć przedszkolaki wysłuchali bajki edukacyjnej „Borsuk i zając” która stała się inspiracja do rozmowy o uczuciach, tj. strach, radość, a także o przyjaźni i naszych mocnych stronach.
W dniach 13.11 15.11 - odbyły się w klasach I-III zajęcia biblioteczne, warsztatowe przeprowadzone przez p. Danutą Matuszewską - „Porozmawiamy o uczuciach – spotkanie z książką”.
Podczas Szkolnych Dni Profilaktyki wychowawcy świetlicy szkolnej przeprowadzali zajęcia dotyczące edukacji emocjonalnej i przeciwdziałania agresji: pogadanki, prace plastyczne i plakaty, zajęcia aktywizujące (kalambury, scenki, burza mózgów na temat radzenia sobie z negatywnymi uczuciami) itd.
Ponadto uczniowie klas starszych wzięli udział w zajęciach z języka polskiego, których celem było uwrażliwienie na uczucia innych pt. „Wyrażanie uczuć w utworach poetyckich”, Rodzące się uczucia –„Jedenastoletni zakochany”. Z kolei na lekcjach j. angielskiego uczniowie zapoznali się ze słownictwem związanym z uczuciami.
„Gniew najbardziej na świecie boi się śmiechu”.
„Radość przeżywa się tylko wtedy, gdy sprawia się ją innym”.
Dziękuję za owocną współpracę
- pedagog szkolny.