- Szczegóły
-
Opublikowano: wtorek, 25 wrzesień 2012 23:22
-
MojaSzkola.net
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4
IM. JANA PAWŁA II w NOWOGARDZIE
Podstawa prawna:
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991r. z późniejszymi zmianami.
( Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz.2572).
- Rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z późniejszymi zmianami
(Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz.624.).
§ 1
1. Publiczna Szkoła Podstawowa, zwana dalej Szkołą, nosi nazwę Szkoły Podstawowej nr 4 im. Jana Pawła II w Nowogardzie (imię szkole nadano dnia 14 października 2005r.).
2. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Nowogard, która zapewnia jej utrzymanie i niezbędne środki do pełnej realizacji programów nauczania i innych zadań statutowych.
3. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
4. Szkoła ma siedzibę w Nowogardzie ul. Generała Bema 41.
5. Szkoła działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz niniejszego statutu.
6. Obwód szkoły stanowią ulice i miejscowości wymienione w orzeczeniu organizacyjnym szkoły.
7. Szkoła używa pieczątki podłużnej o treści: Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II w Nowogardzie. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu.
8. Szkoła Podstawowa nr 4 w Nowogardzie zapewnia bezpłatne nauczanie, które trwa 6 lat.
9. Szkoła może organizować oddziały przedszkolne.
10. Szkoła daje wykształcenie podstawowe z możliwością uzyskania państwowego świadectwa ukończenia szkoły.
§ 2
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
2. Celem szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
3. Szkoła zapewnia uczniom optymalne warunki rozwoju, bezpieczeństwo i higienę pracy oraz promocję i ochronę zdrowego trybu życia.
4. Rada rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną, uchwala, na każdy rok szkolny Program Profilaktyki (załącznik nr 1).
5. Szkoła zapewnia uczniom opiekę i konsultacje psychologa.
6. Szkoła rozwija uzdolnienia, talenty i zainteresowania uczniów na zajęciach pozalekcyjnych z różnych dziedzin, organizowanych zgodnie z oczekiwaniami uczniów i rodziców.
7. Szkoła organizuje konsultacje indywidualne nauczycieli oraz może organizować zajęcia wyrównawcze dla uczniów mających trudności z nauką.
8. Szkoła zapewnia możliwość rozwijania zdolności, zainteresowania, realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie.
9. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Programie Wychowawczym placówki (załącznik nr 2).
10. W celu zapewnienia realizacji zadań szkoła:
- Organizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
- Organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne.
- Organizuje zajęcia pozalekcyjne z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów oraz możliwości rozwojowych.
- Podejmuje działania zmierzające do podniesienia, jakości pracy szkoły w poszczególnych obszarach funkcjonowania.
- Zatrudnia nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- Realizuje uchwalone przez Radę Pedagogiczną zasady oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, które stanowią załącznik nr 3 statutu.
- Realizuje nauczanie zgodnie z programami zawartymi w szkolnym zestawie programów nauczania i wychowania przedszkolnego.
- Organizuje indywidualny program nauki lub indywidualny tok nauki zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Umożliwia w trybie zajęć zindywidualizowanych realizację obowiązku szkolnego dzieciom zakwalifikowanym do kształcenia specjalistycznego.
- Współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, policją, sądem dla nieletnich w celu zapewnienia pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych rodzinnych lub wychowawczych potrzebna jest pomoc i wsparcie.
- Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kieruje uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni specjalistycznej po uzyskaniu zgody rodziców ucznia.
- Organizuje dzieciom z fragmentarycznymi zaburzeniami rozwojowymi, w miarę potrzeb zajęcia wyrównawcze oraz ·korekcyjno- kompensacyjne.
- Organizuje dla dzieci w wadami postawy gimnastykę korekcyjno-kompensacyjną.
- Prowadzi działania mające na celu stworzenie atmosfery akceptacji ucznia niepełnosprawnego przez środowisko uczniowskie, nauczycieli i rodziców.
- Współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki na zasadach określonych w programie wychowawczym i programie profilaktyki szkoły.
- Umożliwia uczniom zrzeszanie się i działalność w organizacjach szkolnych.
- Organizuje w ramach planu nauczania naukę religii lub etyki dla uczniów, których rodzice(prawni opiekunowie) wyrażają w formie oświadczenia takie życzenie, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
- Organizuje konkursy oraz zawody sportowe szkolne i międzyszkolne.
- Wyposażana jest w sprzęt szkolny zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Działa w oparciu o przepisy BHP zapewniając uczniom i pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
- Zwraca się do ośrodka pomocy społecznej o pomoc materialną i wydanie decyzji na dożywianie uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
- Może organizować wycieczki krajowe lub zagraniczne oraz biwaki i półkolonie na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Organizuje w czasie ferii zimowych zajęcia dla uczniów chętnych, zapewniając opiekę nauczycieli.
11. W szkole mogą działać zespoły nauczycieli.
12. Cele i zadania zespołów:
a) Organizowanie współpracy nauczycieli dla ustalenia i ewaluacji szkolnego zestawu programu nauczania, ich realizacji oraz korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych.
b) Wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz zmian w tym zakresie.
c) Współudział w diagnozowaniu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
d) Organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli.
e) Współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia;
f) Monitorowanie i analizowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz podejmowanie działań profilaktycznych.
§ 3
- Dyrektor szkoły jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych w szkole.
- Nauczyciele zatrudnieni są w szkole na podstawie Karty Nauczyciela.
§ 4
Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły.
- Rada Pedagogiczna.
- Rada Rodziców.
- Samorząd Uczniowski.
§ 5
1. Dyrektor szkoły w szczególności:
- Kieruje działalnością szkoły.
- Reprezentuje ją na zewnątrz.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny i przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru, nie rzadziej niż dwa razy do roku.
- Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do ich wszechstronnego rozwoju.
- Realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
- Wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa i niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, opiniowanym przez radę rodziców i ponosi pełną odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
- Ma obowiązek z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
- Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
2.Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- Zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników szkoły;
- Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
- Występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
3. Dyrektor szkoły wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych. Wydaje również zarządzenia, które ogłaszane są na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim lub sekretariacie szkoły.
4. Dyrektor szkoły w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
5. Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący szkołę.
6. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły, o których mowa w § 18 ust. 7 i 8.
7. Dyrektor szkoły jest zobowiązany do organizowania dla pracowników szkoły różnych form szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zapoznawania ich na bieżąco z nowymi przepisami, instrukcjami i wytycznymi w tym zakresie oraz do sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem tych przepisów.
8. Dyrektor szkoły może tworzyć stanowiska wicedyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze, powierzenie tych stanowisk i odwołanie z nich dokonywane jest przez dyrektora po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej.
9. Dyrektor współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia · nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
10. Dyrektor odpowiada za organizację i przebieg sprawdzianu w klasie VI zgodnie
z odrębnymi przepisami.
11. Dyrektor szkoły stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji w szczególności harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
12. Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości do dnia 15 czerwca zestaw podręczników, które będą obowiązywały od początku następnego roku szkolnego.
§ 6
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły.
2. Kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej wynikają z Ustawy o systemie oświaty, rozporządzeń wykonawczych i Regulaminu Rady Pedagogicznej (załącznik nr 4).
3. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole oraz dyrektor szkoły.
4.W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
5. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
6. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane: przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
7. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
8. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku obrad zgodnie z regulaminem rady.
9. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- Zatwierdzanie planów pracy szkoły.
- Podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
- Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole oraz autorskich programów nauczania opracowanych przez nauczycieli.
- Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
- Uchwalanie statutu szkoły oraz zmian w Statucie;
- Przygotowanie projektu Statutu szkoły lub jego zmian.
- Porozumiewanie się z Radą Rodziców w sprawie uchwalenia programu wychowawczego i profilaktyki szkoły.
10. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- Przydział godzin w arkuszu organizacyjnym szkoły na dany rok.
- Organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
- i pozalekcyjnych.
- Projekt planu finansowego szkoły.
- Wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- Propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły;
- Decyzje dyrektora o powierzeniu lub odwołaniu ze stanowiska wicedyrektora szkoły.
- Wniosek o indywidualny program nauki lub indywidualny tok nauki zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych
- Wniosek o przyznanie stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe.
- Pracę dyrektora w związku z dokonywaniem oceny jego pracy.
- Zestaw programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania przedstawionych dyrektorowi przez nauczycieli.
11. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły lub innego stawiska kierowniczego w szkole.
12. W przypadku określonym w ust. 11, organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
§ 7
1. Rada Rodziców reprezentująca ogół rodziców uczniów uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, działając w oparciu o zapisy ustawy o systemie oświaty, przepisy wykonawcze i Regulamin Rady Rodziców (załącznik nr 5).
2. Radę Rodziców tworzą pojedynczy przedstawiciele rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału, przy czym jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
3. Wybory do rady rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada Rodziców działa w/g własnego regulaminu, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
5. Rada Rodziców w szczególności:
- Może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
- Uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki;
- Opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, o którym mowa w art. 34 ust. 2 ustawy o systemie oświaty;
- Opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora;
- Opiniuje ocenę dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciela ubiegającego się
- o awans zawodowy;
- W celu wspierania działalności statutowej szkoły, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, a zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa jej regulamin;
- Opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego lub profilaktyki szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
§ 8
- W szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej samorządem. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym tajnym i powszechnym, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. Organ samorządu jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów (załącznik nr 6).
3.Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, jak:
- Prawo do zapoznawania się z programami nauczania, ich treścią, celami i stawianymi wymogami.
- Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępu w nauce i zachowaniu.
- Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań. Prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej.
d) Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
e) Prawo wyboru nauczyciela lub nauczycieli pełniących rolę opiekuna samorządu.
§ 9
- Przy zaistnieniu sporów między organami szkoły dyrektor lub rada rodziców są zobowiązani prowadzić rozmowy wyjaśniające z przedstawicielami odpowiednich organów.
- Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia poprzez:
- Zebranie ogólne rodziców organizowane przez dyrektora szkoły.
- Stałe zebrania rodziców organizowane przez wychowawcę nie mniej niż 7 razy w ciągu roku szkolnego.
- Spotkania indywidualne z rodzicami organizowane przez dyrektora, wychowawcę lub pedagoga.
3. Dyrektor szkoły na zebraniu ogólnym rodziców klas pierwszych przedstawia zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze szkoły.
4. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mają prawo do wyrażania i przekazywania organom szkoły opinii na temat pracy szkoły.
5. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia powinni informować wychowawcę o stanie zdrowia dziecka, jego zainteresowaniach i trudnościach wychowawczych.
6. Na wniosek rodziców w stałych spotkaniach może uczestniczyć dyrektor, pedagog, nauczyciel uczący w tym oddziale lub inne zaproszone osoby.
Organy Szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu Szkoły, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania szkoły.
§ 10
- W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród dzieci i młodzieży albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.
§ 11
- Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne(nauczycielskie) na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 12
- Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub dojazd do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
- Świetlica szkolna prowadzi w czasie pozalekcyjnym działalność opiekuńczo - wychowawczą zgodną z celami wychowawczymi szkoły, interesami dziecka i potrzebami rodziny.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
- Do zadań świetlicy należy:
- Zapewnienie wychowankom opieki w godzinach ustalonych w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Zapewnienie wychowankom racjonalnego wyżywienia. Koszty dożywiania pokrywają rodzice (prawni opiekunowie), a w szczególnych przypadkach na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ośrodek pomocy społecznej.
- Organizowanie zespołowej nauki własnej pod nadzorem wychowawców, wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej i udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce.
- Prowadzenie systematycznej działalności wychowawczej.
- Opieka nad samorządną działalnością wychowanków.
- Organizowanie racjonalnego wypoczynku i pobytu na wolnym powietrzu oraz troska o wychowanie fizyczne;
- Systematyczna współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz udzielanie im rad i pomocy w organizowaniu opieki i wychowania w domu i środowisku.
5. Wychowawca lub wychowawcy świetlicy opracowują plan pracy na dany rok szkolny.
6. Wychowawca świetlicy odpowiada za powierzoną mu grupę wychowanków i przydzielony zakres zajęć, w szczególności:
- Organizuje pracę dydaktyczno-wychowawczą w grupie w oparciu o plan pracy.
- Utrzymuje systematyczne kontakty z wychowawcami klas i innymi nauczycielami wychowanków oraz rodzicami(prawnymi opiekunami).
- Wykonuje inne czynności wynikające z planu działania świetlicy.
- Bierze udział w doskonaleniu zawodowym.
- Prowadzi dziennik swojej grupy.
- Organizuje naukę własną wychowanków w oparciu o plan pracy świetlicy.
7. Do świetlicy przyjmuje się:
- Dzieci pracujących rodziców.
- Uczniów, którzy z powodu braku odpowiedniej opieki domowej mają nieodpowiednie wyniki w nauce i sprawiają trudności wychowawcze w szkole.
- Dzieci dowożone i dojeżdżające.
8. Z wyżywienia w szkole korzystać mogą uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz osoby spoza szkoły.
9. Uczniowie przyjęci do świetlicy zobowiązani są do przestrzegania regulaminu świetlicy i systematycznego udziału w organizowanych zajęciach.
10. W organizowaniu czasu wolnego należy stosować w odpowiednim wymiarze:
- Zajęcia na wolnym powietrzu (spacery, wycieczki).
- Zajęcia w zakresie wychowania fizycznego(gry i zabawy ruchowe).
- Zajęcia techniczne.
- Zajęcia z zakresu plastyki i muzyki.
- Czytelnictwo.
- Inne zajęcia wychowawcze.
§ 13
- Biblioteka i czytelnia szkolna są pracowniami szkolnymi służącymi do:
- Realizacji potrzeb i zainteresowań dydaktyczno-wychowawczych szkoły.
- Doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli.
- Popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki i czytelni mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, a także rodzice i inne osoby, które zapisały się, jako czytelnicy.
3. Pomieszczenia biblioteki i czytelni szkolnej powinny umożliwiać:
- Gromadzenie i opracowanie zbiorów;
- Korzystanie ze zbiorów;
- Prowadzenie przysposobienia czytelniczo- informacyjnego uczniów;
- Korzystanie z komputera, Internetu i programów multimedialnych.
4. Godziny pracy biblioteki i czytelni umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Udostępnianie księgozbioru:
- Prowadzenie aktualizacji kartoteki czytelników.
- Wypożyczanie książek uczniom i nauczycielom.
- Prowadzenie dokumentacji związanej z pracą wypożyczalni (statystyka dzienna, miesięczna i roczna, przygotowanie materiałów do analizy czytelnictwa).
6. Prace organizacyjne bibliotekarza obejmują:
- Konserwację zniszczonych książek.
- Selekcję książek zniszczonych, zaczytanych, zdezaktualizowanych.
- Gromadzenie i ewidencję zbiorów.
- Opiekę nad sprzętem elektronicznym znajdującym się w czytelni.
- Dbałość o estetykę biblioteki i czytelni.
- Ład i porządek na półkach z księgozbiorem oraz na stanowiskach komputerowych.
7. Praca pedagogiczna z czytelnikiem:
- Rozmowy indywidualne na temat przeczytanych książek.
- Kierowanie czytelnictwem uczniów, wyrabianie i pogłębianie u nich nawyku czytania i uczenia się.
- Propagowanie wśród uczniów zdolnych wartościowych pozycji literatury popularnonaukowej w celu rozbudzania i rozwijania zainteresowań uczniów.
- Uroczyste przyjęcie uczniów klas pierwszych do biblioteki z informacją na temat; sposobu korzystania z biblioteki, poszanowania książek, zapoznania z regulaminem biblioteki i czytelni).
- Praca z aktywem bibliotecznym.
- Informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów na posiedzeniach rady pedagogicznej.
- Prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek.
- Pomoc w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu informacji z różnych źródeł w tym Internetu.
- Organizowanie innych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
8. Kształcenie i samokształcenie nauczycieli bibliotekarzy:
- Udział w szkoleniach bibliotekarskich.
- Znajomość instrukcji i zarządzeń dotyczących pracy w bibliotece i czytelni oraz przestrzeganie przepisów BHP.
9. Pracownik biblioteki i czytelni odpowiada za powierzony sprzęt i księgozbiór.
10. Biblioteka i czytelnia gromadzi książki, czasopisma, programy komputerowe i inne materiały niezbędne do realizacji zadań szkoły.
11. Zasady wypożyczania książek, czasopism i zbiorów specjalnych (kaset video i audio) oraz korzystania z nich, a także zasady zwrotu należności za materiały zniszczone i zgubione normują regulaminy wypożyczalni i czytelni zatwierdzone przez radę pedagogiczną.
12. Szczegółowy zakres czynności bibliotekarzy ustala dyrektor.
§ 14
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły opiniuje rada pedagogiczna a zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku.
- W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę zajęć edukacyjnych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 15
1. Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia korzystanie z:
- Pomieszczeń do nauki z odpowiednim wyposażeniem.
- W miarę możliwości pomieszczenia dla działalności organizacji szkolnych, samorządu.
- Gabinetu profilaktyki i pomocy przedlekarskiej.
- Biblioteki wraz z czytelnią.
- Sali do zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.
- Sali gimnastycznej oraz zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych.
- Szatni.
- Gabinetu pedagoga szkolnego.
- Pomieszczeń administracyjno – gospodarczych.
- Świetlicy szkolnej.
- Stołówki.
§ 16
- Dyrektor szkoły może udostępnić odpłatnie na podstawie zawartej umowy:
a) Salę gimnastyczną.
b) Sale lekcyjne.
c) Świetlicę.
d) Pomieszczenia kuchenne osobom fizycznym i instytucjom.
2. Opłatę za wynajem pomieszczeń wymienionych w ust. 1 ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
§ 17
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
- Dyrektor szkoły wyznacza zakres obowiązków pracownikom niebędącym nauczycielami.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny, za jakość, wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za:
- Życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.
- Prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego.
- Dbanie o sprzęt szkolny, pomoce naukowe i wyposażenie sal lekcyjnych.
- Wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów.
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań.
- Bezstronny i obiektywny stosunek do uczniów.
- Poszanowanie godności osobistej ucznia.
- Obiektywną i jawną ocenę pracy ucznia.
- Udzielanie pomocy dzieciom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych.
- Doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych, podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
6. Nauczyciel zobowiązany jest w szczególności do:
- Realizowania zajęć dydaktycznych zgodnie z wybranymi programami nauczania w oparciu o plany umiejętności ucznia danej klasy.
- Przygotowywania konspektów zajęć dydaktycznych do czasu uzyskania pierwszej oceny oraz w przypadku negatywnej oceny pracy nauczyciela.
- Bieżącego wypełniania dokumentacji przebiegu nauczania oraz wyboru podręczników spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
- Przedstawienia dyrektorowi szkoły programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania, który dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w szkole.
- Systematycznego i obiektywnego oceniania wiedzy i umiejętności ucznia zgodnie z obowiązującym wewnątrzszkolnym i przedmiotowymi systemami oceniania.
- Zawiadamiania o terminach prac klasowych i sprawdzianów wraz z podaniem zagadnień objętych pracą klasową czy sprawdzianem.
- Informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach w nauce ich dzieci.
- Uczestniczenia w posiedzeniach rady pedagogicznej i realizowania jej uchwał.
- Powiadamiania policji o sytuacjach zagrażających życiu innych uczniów w przypadku nieobecności pedagoga, dyrektora szkoły lub zastępcy dyrektora szkoły.
- Dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
- Dążenia do pełni własnego rozwoju osobowego.
- Kształcenia i wychowania uczniów w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i szacunku dla każdego człowieka.
- Uczestniczenia w przeprowadzaniu sprawdzianu w ostatnim roku nauki.
7. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania lub wychowania przedszkolnego dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
8. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły przedmiotowe, wychowawcze lub inne zespoły problemowo – zadaniowe.
9. Praca zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.
10. Dyrektor szkoły może zatrudnić nauczyciela na stanowisku pedagoga szkolnego.
11. Pedagog w szczególności:
- Inicjuje, organizuje i koordynuje działania wychowawcze podejmowane przez szkołę.
- Współpracuje z wychowawcami klas, dokonuje analizy potrzeb rozwojowych, edukacyjnych, trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci.
- Dokonuje analizy sytuacji wychowawczej w szkole i przedstawia na posiedzeniach rad pedagogicznych pod koniec każdego okresu.
- Współpracuje z osobami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problemami pomocy specjalistycznej, opieki i wychowania, koordynuje i analizuje efektywność działań.
12.Dyrektor szkoły powołuje spośród członków rady pedagogicznej koordynatora d/s bezpieczeństwa, któremu ustala zakres obowiązków.
§ 18
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Funkcję wychowawcy klasy może pełnić nauczyciel zatrudniony w szkole na pełnym etacie.
3. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawcy jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale:
4. W kl. I-III obowiązki wychowawcy powierza się nauczycielowi na okres 3 lat, w kl. IV-VI również na okres 3 lat.
5. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach dyrektor może zmienić wychowawcę.
6. Doboru i zmiany nauczyciela wychowawcy dokonuje dyrektor szkoły z uwzględnieniem opinii uczniów, rodziców, nauczycieli.
7. Tryb odwołania nauczyciela wychowawcy:
a) Na pisemny wniosek skierowany do dyrektora przez zainteresowanych.
b) Z powodu długotrwałej choroby nauczyciela.
c) Z powodu urlopu macierzyńskiego, wychowawczego lub zdrowotnego.
d) Nie wywiązywanie się z obowiązków wychowawcy.
8. Zmiana wychowawcy nie może dezorganizować pracy szkoły.
9. Wychowawca klasy jest rzecznikiem praw dziecka, które są zagwarantowane w Deklaracji Praw Dziecka i Statucie szkoły.
10. Do zadań wychowawcy w zakresie relacji uczeń-wychowawca należy:
a) Znajomość osobowości i zainteresowań ucznia.
b) Znajomość pozycji społecznej ucznia w zespole klasowym i jego samopoczucia w społeczeństwie szkolnym.
c) Otoczenie indywidualną opieką każdego ucznia i zapewnienie mu potrzeb bezpieczeństwa.
d) Systematyczna kontrola frekwencji i uzyskanych ocen przez poszczególnych uczniów.
- W sytuacjach koniecznych podejmowanie działań mających na celu zapewnienie pomocy specjalistycznej i materialnej.
8. Wychowawca pracuje nad stworzeniem właściwych stosunków w zespole klasowym, kształtuje postawy tolerancji, aktywności, samodzielności i odpowiedzialności oraz:
a) Wspólnie z uczniami i przedstawicielami rodziców opracowuje plan wychowawczy klasy na dany rok, spójny z programem wychowawczym szkoły.
b) Diagnozuje na bieżąco sytuację wychowawczą w swojej klasie, konsultuje się z pedagogiem.
c) Wspólnie z rodzicami planuje i organizuje wycieczki i imprezy klasowe.
d) Dba o właściwy dobór mebli dla ucznia.
e) Stosuje formy pracy wychowawczej dostosowane do wieku uczniów.
9. Wychowawca organizuje współpracę z rodzicami:
- W celu poznawania środowiska ucznia, stopnia zaspakajania potrzeb rozwojowych dziecka.
- Prowadzi pedagogizację rodziców.
- Udziela pomocy rodzicom przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Włącza rodziców w życie szkoły i klasy.
- Szczególną troską obejmuje rodziny zastępcze i zagrożone patologią społeczną.
- Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, zaprasza ich na zebrania z rodzicami.
- Udziela informacji dotyczących dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności w nauce.
10. Wychowawca ma obowiązek:
- Czuwać na równomiernym zadawaniem prac domowych.
- Czuwać nad kontrolą frekwencji na poszczególnych przedmiotach oraz sprawiedliwym i obiektywnym ocenianiu.
- Pomagać w rozwiązywaniu konfliktów w relacji nauczyciel- klasa, nauczyciel – uczeń, uczeń-uczeń.
- Współpracować z pedagogiem szkolnym w przypadkach pojawiania się szczególnych trudności wychowawczych i dydaktycznych u uczniów.
- Reprezentować klasę na posiedzeniach rady pedagogicznej.
- Prowadzić dokumentację (listy obecności rodziców na zebraniach klasowych i indywidualnych konsultacjach, dziennik lekcyjny, arkusze ocen uczniów).
- Zapoznania uczniów i rodziców(prawnych opiekunów) z obowiązującymi przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania, trybem przeprowadzania egzaminów oraz sprawdzianem w klasie szóstej.
11. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej właściwych placówek, instytucji oświatowych i naukowych.
12. Początkującym nauczycielom – wychowawcom zapewnia się pomoc pedagoga, dyrektora lub zespołu wychowawców, którzy udzielą jej w formie konsultacji, rozmów z uczniami, rodzicami oraz wskazówek zmierzających do rozwiązania problemów.
§ 19
- Zapisy do szkoły prowadzone są z rocznym wyprzedzeniem.
- Organ gminy prowadzący ewidencję ludności zobowiązany jest przesłać dyrektorowi
3.Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
4.W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
5.Dziecko w wieku 5 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.
6.Obowiązek, o którym mowa w ust.4, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat. W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 3, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
7.Obowiązek, o którym mowa w ust.4 spełnia się przez regularne uczęszczanie do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego.
8.Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w ust.4, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego, zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia oraz warunki nauki w przypadku dziecka realizującego obowiązek poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego. Informowania w terminie do 30 września każdego roku dyrektora szkoły w obwodzie, której dziecko mieszka o realizacji tego obowiązku w przedszkolu lub szkole za granicą przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce.
9.Dyrektor szkoły lub przedszkola, w których zorganizowano oddziały przedszkolne, jest zobowiązany powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie, której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku, o którym mowa w ust. 4 w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym lub w innej formie wychowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
10.Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
11.Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
12.Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w ust.4.
13.W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami, rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego, może być odroczone, nie dłużej jednak niż o 1 rok.
14.Decyzję w sprawie odroczenia, o którym mowa w ust.12 podejmuje dyrektor szkoły, w której obwodzie mieszka dziecko, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
15.Obowiązek szkolny spełnia się przez regularne uczęszczanie do szkoły.
16.Za spełnianie obowiązku, o którym mowa w ust.4 i 9 uznaje się również udział dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
17.Kontrolowanie spełniania obowiązku, o którym mowa w ust. 4 i 9, należy do zadań dyrektora szkoły, w obwodzie, której dziecko mieszka.
18.Dyrektor szkoły jest zobowiązany powiadomić o przyjęciu dziecka dyrektora szkoły, w obwodzie, której mieszka dziecko, oraz informować go o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego.
19.Na wniosek rodziców dyrektor szkoły może zezwolić w drodze decyzji na spełnianie przez dziecko obowiązku, o którym mowa w ust.4 i 9 poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego poza szkołą.
a).Zezwolenie, o którym mowa w ust. 19, może być wydane, jeżeli:
Wniosek o wydanie zezwolenia został złożony do dnia 31 maja: do wniosku dołączono opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
b.) Dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą otrzymuje świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły po zdaniu egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły, przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt. 4 ustawy o systemie oświaty przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub nauki poza szkołą. Dziecku takiemu nie ustala się oceny zachowania.
c) Roczna i końcowa klasyfikacja ucznia spełniającego obowiązek szkolny, o którym mowa w ust.18b odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt. 4 ustawy o systemie oświaty.
d) Dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą ma prawo uczestniczyć w szkole w nadobowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt. 4 ustawy o systemie oświaty.
20. Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 19, następuje:
a) Na wniosek rodziców;
b) Jeżeli dziecko z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpiło do egzaminu klasyfikacyjnego, albo nie zdało rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
c) W razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa.
21. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:
a) Dopełnienia czynności związanych z ze zgłoszeniem dziecka do szkoły.
b) Zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.
c) Zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się
do zajęć.
d) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w szkole za granicą lub przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce.
22. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
23. Do klasy programowo wyższej przyjmowane są dzieci na podstawie:
- Świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł.
- Pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
24. Do szkoły lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole przyjmuje się:
- Dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły.
- Na prośbę rodziców lub prawnych opiekunów dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, po spełnieniu przez dyrektora warunków, o których mowa w ust. 8 i 17.
25. Jeżeli droga z domu do szkoły przekracza 3 km w przypadku dzieci pięcioletnich i uczniów klas I-IV, a 4 km w przypadku uczniów klas V-VI, organ prowadzący szkołę ma obowiązek zapewnić bezpieczny i bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do i ze szkoły lub zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej oraz opiekuna dziecka pięcioletniego.
26. Niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego lub obowiązku szkolnego podlegającego egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
27. Przez niespełnianie obowiązku, o którym mowa w ust. 4 i 9 należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziale przedszkolnym lub szkole.
28. Obowiązek, o którym mowa w ust. 4i 9 może być spełniany również przez uczęszczanie odpowiednio do oddziału przedszkolnego lub szkoły za granicą, w tym na podstawie umów międzynarodowych lub porozumień o współpracy bezpośredniej zawieranych przez szkołę, organ prowadzący, organy administracji rządowej lub w ramach programów edukacyjnych UE oraz oddziału przedszkolnego lub szkoły przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce.
29. Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego. Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę.
§ 20
Prawa i obowiązki ucznia
- Uczeń ma prawo:
a) do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zadaniami higieny pracy umysłowej;
b) do opieki i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,
ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
c) do wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskania na nie odpowiedzi i wyjaśnień;
d) do przedstawiania nauczycielom, wychowawcom, pedagogowi i dyrekcji szkoły swoich problemów;
e) jawnej i uzasadnionej oceny swojej wiedzy i umiejętności;
f) pomocy w przypadku trudności w nauce;
g) informacji o przewidywanych ocenach okresowych i rocznych na
tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej oraz przewidywanej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed posiedzeniem rady;
h) dobrowolnego uczestnictwa w katechezie lub etyce;
i) zdawania egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku nie klasyfikowania;
2 Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a w szczególności:
a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie,
b) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu od kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
c) odpowiedzialności za własny rozwój i zdrowie;
d) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
e) podnosić odpowiedzialność za zniszczone mienie;
f) dostarczyć wychowawcy klasy usprawiedliwienie w terminie 1 tygodnia od ostatniego dnia nieobecności w szkole na zajęciach edukacyjnych w formie pisemnej od rodziców (prawnych opiekunów) lub lekarza,
g) dbania o schludny wygląd oraz noszenia ustalonego przez dyrektora i radę
rodziców stroju uczniowskiego w postaci: koszulki, bluzy, spodni lub spódnicy w kolorach granat, niebieski, szary w różnych odcieniach oraz stroju apelowego w postaci białej bluzki i spodni lub spódnicy w kolorze czarnym lub granatowym;
h) nie przynoszenia do szkoły telefonów komórkowych, innych urządzeń elektronicznych ,wartościowych przedmiotów i pieniędzy, za które w przypadku zaginięcia lub uszkodzenia, szkoła nie ponosi odpowiedzialności .
4. W przypadku naruszenia praw ucznia przez nauczyciela lub pracownika niepedagogicznego, uczeń lub jego rodzice(prawni opiekunowie) mogą złożyć skargę do dyrektora szkoły w formie ustnej lub pisemnej w tej sprawie.
5. Dyrektor ma obowiązek zbadać sprawę i w ciągu 7 dni powiadomić ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) o podjętej decyzji.
6.W przypadku naruszenia praw ucznia przez dyrektora szkoły, uczeń za pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów) może złożyć skargę do rady rodziców, organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
7.Uczniowie mogą być zwolnieni z obowiązku noszenia stroju szkolnego w dniach wyznaczonych przez dyrektora szkoły.
§ 21
1. W Szkole obowiązuje system wyróżnień, nagród i kar dla uczniów.
2. Wobec uczniów wyróżniających się w nauce, zachowaniu i aktywności społecznej stosuje się następujące wyróżnienia i nagrody:
- Ustna pochwała wychowawcy klasy.
- Ustna pochwała dyrektora.
- List gratulacyjny wychowawcy do rodziców ucznia.
- List gratulacyjny dyrektora do rodziców ucznia.
- Dyplom pochwalny dla ucznia.
- Nagroda rzeczowa.
- Nagroda dla najlepszego sportowca w szkole.
- Wytypowanie ucznia do stypendium ministra edukacji narodowej lub Prezesa Rady Ministrów.
§ 22
1. Uczniom szkoły przyznawane są nagrody za:
a) Rzetelną pracę i naukę.
b) Wzorową postawę.
c) Wybitne osiągnięcia.
2. Szczególnie wyróżniający się uczniowie mogą otrzymać nagrody i wyróżnienia przyznawane w formie; pochwały, dyplomu lub nagrody rzeczowej.
3. Uczniom szkoły przyznawane są kary za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły:
a) Upomnienie wychowawcy klasy.
b) Upomnienie dyrektora szkoły.
c) Nagana dyrektora szkoły.
d) Zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych.
e) Przeniesienie do innej klasy.
4. Kara może ulec zawieszeniu na czas próby, nie dłużej niż 3 m-ce, jeżeli uczeń uzyska poręczenie wychowawcy lub samorządu uczniowskiego.
5. Wychowawca klasy powiadamia ucznia i jego rodziców o nałożeniu kary.
6. Uczeń lub jego rodzice mogą odwołać w ciągu 3 dni do dyrektora szkoły od zastosowania kary nałożonej przez wychowawcę.
7. Dyrektor ma obowiązek rozpatrzyć odwołanie w terminie 7 dni od jego wpłynięcia oraz o podjętej decyzji powiadomić wychowawcę klasy.
8. Uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się w ciągu 3 dni do rady rodziców od zastosowania kary nałożonej przez dyrektora.
9. Rada rodziców ma obowiązek rozpatrzyć odwołanie w ciągu 7 dni od jego wpłynięcia oraz o podjętej decyzji powiadomić wychowawcę i dyrektora szkoły.
10. Od decyzji dyrektora oraz rady rodziców przysługuje odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w ciągu 7 dni.
11. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
12. Uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły podstawowej, na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kurator Oświaty.
13. Dyrektor szkoły może wystąpić do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły podstawowej, po wyczerpaniu wszystkich kar zawartych w statucie szkoły w następujących przypadkach:
a) Picia alkoholu przez ucznia.
b) Posiadania przez ucznia substancji psychoaktywnych.
c) Rozprowadzanie przez ucznia substancji psychoaktywnych.
d) Zastraszaniu innych uczniów.
e) Demoralizowanie uczniów.
f) Systematycznych kradzieży w szkole i poza szkołą.
14. Rodzice zostają powiadomieni pisemnie przez dyrektora szkoły o przyczynie skreślenia dziecka z listy i przeniesieniu do innej szkoły.
§ 23
1. Uczeń może otrzymać pomoc materialną o charakterze socjalnym lub motywacyjnym. Zasady przyznawania tej pomocy regulują odrębne przepisy.
§ 24
Budynek szkoły oraz przyległe do niego tereny i urządzenia powinny odpowiadać ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadać urządzenia przeciwpożarowe zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
- Stoły i krzesła w salach lekcyjnych powinny być dostosowane do wzrostu ucznia w/g określonych przepisów w tym zakresie. Urządzenia sanitarne powinny znajdować się w stanie pełnej sprawności technicznej i być utrzymane w stałej czystości.
- W przypadku niemożności zapewnienia w salach lekcyjnych odpowiedniej temperatury co najmniej 150C, klęsk żywiołowych i epidemii lub innych zdarzeń zagrażających zdrowiu uczniów, dyrektor zawiesza czasowo zajęcia szkolne po powiadomieniu organu prowadzącego szkolę.
- W salach lekcyjnych powinno być zapewnione odpowiednie oświetlenie zgodne z określonymi przepisami w tym zakresie.
- W pomieszczeniach takich jak: gabinet pielęgniarki, pokój nauczycieli wychowania fizycznego, pracownie techniczne powinny znajdować się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania.
- Zabrania się prowadzenia zajęć praktycznych, ćwiczeń gimnastycznych, pozostałych lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych bez nadzoru nauczyciela.
- W pracowniach, w których odbywają się zajęcia, powinien być wywieszony na widocznym miejscu regulamin porządkowy, określający zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Na zajęciach wychowania fizycznego należy przestrzegać liczebności uczniów.
- Materiały oraz środki żrące i inne zagrażające zdrowiu lub życiu należy przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach specjalnych do tego celu.
- Zasady sprawowania opieki nad uczniami w szkole, poza szkołą określają odrębne przepisy.
- Udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po zaopatrzeniu ich w odpowiednie urządzenia i sprzęt oraz zapewnienie właściwej opieki i bezpiecznych warunków pracy.
- Zasady organizacyjno – porządkowe, pełnienie dyżurów przez nauczycieli w szkole ustala dyrektor szkoły.
- Szkoła może prowadzić monitoring wizyjny za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk i obraz we wszystkich godzinach w ciągu dnia, w/g zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 25
1. Szkoła używa okrągłej pieczęci z godłem i napisem w otoku:
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II w Nowogardzie.
§ 26
1. Szkoła posiada własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 27
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
- Wnioski o dokonanie zmian w statucie szkoły mogą składać:
Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
§ 28
- Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna w trybie określonym dla jego uchwalenia.
a) Nowe brzmienia §19 ust.2c, 3, 9, 10, 11 wchodzą w życie dnia 01.09.2012 r.
b)Nowe brzmienia §19 ust.4 w części dotyczącej dziecka pięcioletniego 5, 6, 7, 8 wchodzą w życie dnia 01.09.2011r.
2.Tekst jednolity statutu z uwzględnionymi zmianami został uchwalony przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej nr 4 w Nowogardzie dnia...............
§ 29
- Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Aneks do Statutu Szkoły
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 05.10.2010r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego
§ 14
1.1.W szkole zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, a kończą w ostatni piątek czerwca. Jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek lub w sobotę, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po dniu 1 września.
1.2. Ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego. Terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych ogłasza minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, nie później niż do końca czerwca roku poprzedzającego dwa lata rok, w którym będą trwały ferie zimowe.
1.3. Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, może, w danym roku szkolnym, ustalić do 6 dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
1.4. Dodatkowo dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych mogą być ustalone:
- w dzień, w którym odbywa się odpowiednio sprawdzian przeprowadzony w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej
- w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych
- w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub potrzebami społeczności lokalnej
1.5. Dyrektor szkoły, w terminie do dnia 30 września, informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w punkcie 1.4. aneksu Statutu Szkoły.
1.6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, może za zgodą organu prowadzącego, ustalić dni dodatkowo wole od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty.
1.7. W dniach, o których mowa w punkcie 1.4. aneksu Statutu Szkoły, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.
1.8. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) opiekunów o możliwości udziału uczniów w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych organizowanych w dniach, o których mowa w punkcie 1.4. aneksu Statutu Szkoły.
Aneks wchodzi w życie z dniem uchwalenia
30.11.2010r.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej