W jaki sposób rodzice mogą wpływać na prawidłowy rozwój mowy dziecka?
- Mówmy do dziecka wolno, prostymi wyrażeniami i prostymi zdaniami.
- Mówiąc patrzmy na dziecko - ma ono wówczas możliwość zaobserwować jak pracują nasze narządy artykulacyjne - przede wszystkim język i wargi. Mowy uczymy się przez naśladowanie.
- Modulujmy głosem, w ten sposób dziecko uczy się prozodii-akcentu, melodii, rytmu mowy.
- Pod żadnym pozorem nie zdrabniajmy wyrazów, nie pieśćmy się (ubieziemy śukienećkę, idziemy na paćelek…).Dziecko wyrabia sobie wówczas błędny wzorzec słuchowy wyrazów, co utrudnia mu prawidłowe przyswajanie mowy.
- Jeśli to tylko możliwe - karmimy piersią. Ten sposób karmienia nie tylko pogłębia kontakt emocjonalny między matką a dzieckiem oraz daje maluszkowi poczucie bezpieczeństwa, ale stanowi także naturalną gimnastykę języka, warg, żuchwy i podniebienia.
- Uczymy właściwego połykania, poprzez wczesne karmienie łyżeczką oraz picie z kubka.
- Podawajmy dziecku pokarmy wymagające gryzienia i żucia a nie tylko zmiksowane, papkowate dania.
- Odstawienie po 1 r. ż. smoczków i butelek zapobiega powstawaniu wymowy międzyzębowej i wadom zgryzu.
- Często oczyszczajmy nos z wydzieliny. Pamiętajcie, Drodzy Rodzice, że nawet tak banalnej czynności jak wydmuchiwanie nosa też trzeba dziecko nauczyć (najpierw jedna, potem druga dziurka). Bardzo ułatwia to utrzymanie nawyku oddychania przez nos.
- Śpiewajmy piosenki, bawmy się w wyliczanki, rymowanki, zabawy dźwiękonaśladowcze, paluszkowe. Wszystkie te zabawy ćwiczą wrażliwość słuchową, poczucie rytmu oraz wzbogacają zasób słownictwa
- Opowiadajmy dziecku bajki, czytajmy książeczki, wierszyki, bawmy się w zabawy słowne, ruchowe i muzyczne. Dzięki temu dziecko poznaje nowe słowa i zwroty, uczy się poprawnie formułować wypowiedzi, rozwija percepcję i pamięć słuchową
- Stosujmy proste ćwiczenia słuchowe, które dzieci wykonują w przedszkolu, a więc np. wsłuchiwanie się w dźwięki płynące z otoczenia, rozpoznawanie celowo wytwarzanych dźwięków (cięcie papieru nożyczkami, lanie wody, zgniatanie kartki, szukanie ukrytego, tykającego zegarka itp.)
- Gimnastykujmy buzię dziecka. Proste ćwiczenia warg i języka, jak choćby „strojenie minek” przed lustrem, lizanie lizaków i lodów (od dołu do góry!), ziewanie (z zasłoniętymi ustami), oblizywanie warg itp. Sprawna buzia to w przyszłości sprawna wymowa!
- Bawmy się w dmuchanie i chuchanie. Ćwiczenia oddechowe – np. puszczanie baniek mydlanych, dmuchanie balonów, gra na flecie, dmuchanie na ciepłe potrawy itp. To pozwoli dziecku lepiej gospodarować oddechem- mówimy na wydechu!