W jaki sposób rodzice mogą wpływać na prawidłowy rozwój mowy dziecka?

  • Mówmy do dziecka wolno, prostymi wyrażeniami i prostymi zdaniami.
  • Mówiąc patrzmy na dziecko - ma ono wówczas możliwość  zaobserwować jak pracują nasze narządy artykulacyjne - przede wszystkim język i wargi. Mowy uczymy się przez naśladowanie.
  • Modulujmy głosem, w ten sposób dziecko uczy się prozodii-akcentu, melodii, rytmu mowy.
  • Pod żadnym pozorem nie zdrabniajmy wyrazów, nie pieśćmy się (ubieziemy śukienećkę, idziemy na paćelek…).Dziecko wyrabia sobie wówczas błędny wzorzec słuchowy wyrazów, co utrudnia mu prawidłowe przyswajanie mowy. 
  • Jeśli to tylko możliwe - karmimy piersią. Ten sposób karmienia  nie tylko pogłębia kontakt emocjonalny między matką a dzieckiem oraz daje maluszkowi poczucie bezpieczeństwa, ale stanowi także naturalną gimnastykę języka, warg, żuchwy i podniebienia.
  • Uczymy  właściwego połykania, poprzez wczesne karmienie łyżeczką oraz picie z kubka.
  • Podawajmy dziecku pokarmy wymagające gryzienia i żucia a nie tylko zmiksowane, papkowate dania.
  • Odstawienie po 1 r. ż. smoczków i butelek  zapobiega powstawaniu wymowy międzyzębowej i wadom zgryzu.
  • Często oczyszczajmy nos z wydzieliny. Pamiętajcie, Drodzy Rodzice, że nawet tak banalnej czynności jak wydmuchiwanie nosa też trzeba dziecko nauczyć (najpierw jedna, potem druga dziurka). Bardzo ułatwia to utrzymanie nawyku oddychania przez nos.
  • Śpiewajmy piosenki, bawmy się w wyliczanki, rymowanki, zabawy dźwiękonaśladowcze, paluszkowe. Wszystkie te zabawy ćwiczą wrażliwość słuchową, poczucie rytmu oraz wzbogacają zasób słownictwa
  • Opowiadajmy dziecku bajki, czytajmy książeczki, wierszyki, bawmy się w  zabawy słowne, ruchowe i muzyczne. Dzięki temu dziecko poznaje nowe słowa i zwroty, uczy się poprawnie formułować wypowiedzi, rozwija percepcję i pamięć słuchową
  • Stosujmy proste ćwiczenia słuchowe, które dzieci wykonują w przedszkolu, a więc np. wsłuchiwanie się w dźwięki płynące z otoczenia, rozpoznawanie celowo wytwarzanych dźwięków (cięcie papieru nożyczkami, lanie wody, zgniatanie kartki, szukanie ukrytego, tykającego zegarka itp.)
  • Gimnastykujmy buzię dziecka. Proste ćwiczenia warg i języka, jak choćby „strojenie minek” przed lustrem, lizanie lizaków i lodów (od dołu do góry!), ziewanie (z zasłoniętymi ustami), oblizywanie warg itp. Sprawna buzia to w przyszłości sprawna wymowa!
  • Bawmy się w dmuchanie i chuchanie. Ćwiczenia oddechowe – np. puszczanie baniek mydlanych, dmuchanie balonów, gra na flecie, dmuchanie na ciepłe potrawy itp. To pozwoli dziecku lepiej gospodarować oddechem- mówimy na wydechu!