logo sp4 4

Udostępnij

 

„Bądź EKO! - postawy proekologiczne w naszej szkole”
Argumentów  przemawiających za segregacją  odpadów jest bardzo dużo. Segregując właściwie odpady, możemy dać im drugie życie. Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę, że wiele rzeczy, z których korzystamy na co dzień pochodzi z odzysku materiałowego. Na przykład eleganckie serwetki, zeszyty, papier toaletowy, powstają z przetworzonego papieru. Z kolei bluza z polaru, doniczka, worek na śmieci, ławka w parku, produkowane są z przetworzonych tworzyw sztucznych. Ważne są również idee, a czyste powietrze gwarantuje  nam i innym pokoleniom zdrowe życie.  W konieczności dbania o środowisko, ważna jest też motywacja ekonomiczna, skłaniająca do segregacji odpadów. Trzeba jednak pamiętać, że powinna być to segregacja prawidłowa, zgodna  z opisanymi na workach lub koszach informacjami oraz pozbawiona tzw. powietrza, czyli wszystkie śmieci powinniśmy jak najbardziej ścisnąć, zgnieść, aby zajmowały jak najmniej miejsca.

Dla uczniów klas I - III Szkoły Podstawowej nr 4 w Nowogardzie segregowanie śmieci to żaden problem.  Pokazali to na spotkaniu w środę, 27 października. Przygotowali podpisane karty w kolorze kontenerów, zdjęcia różnego rodzaju śmieci oraz śmieci. Po rozmowie z nauczycielami uczniowie przystąpili do segregowania śmieci w przygotowane pojemniki, worki i torby oraz do przyklejania zdjęć śmieci do przygotowanych kart. Świadomie i z ogromnym zaangażowaniem wypuszczali powietrze z plastikowych butelek, kartonów i puszek, aby śmieci w pojemnikach zajmowały jak najmniej miejsca.Na godzinie wychowawczej uczniowie klasy VI czynnie uczestniczyli w lekcji: Jak dbać o przyrodę? - segregacja śmieci. Dzięki burzy mózgów zebrali i zapisali na tablicy punkty mówiące o tym, w jak można chronić środowisko naturalne. Następnie uczniowie wypowiedzieli swoją subiektywną wypowiedź, jak oni sami dbają o naturę, a następnie w dwóch grupach wykonali plakaty.  SEGREGUJEMY NIE MARNUJEMY- pod takim hasłem na ostatnich zajęciach pracowała klasa VII naszej szkoły. W ramach edukacji ekologicznej nauczyciel przypomniał uczniom w jaki sposób należy segregować śmieci  i w jakim celu to się robi. W naszej szkole od wielu lat jest prowadzona zbiórka zużytych baterii, na korytarzach stoją kolorowe kosze przeznaczone do posegregowanych śmieci.  Uczniowie wiedzą, że każdego dnia można  pomóc w ochronie środowiska, oddzielając surowce, które trafią do recyklingu, czyli papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne oraz odpady biodegradowalne.  Uczniowie klasy VII szukali sposobu wtórnego wykorzystania śmieci, nie generując przy tym niepotrzebnego miejsca. Z materiałów plastikowych stworzono gry, ozdoby, dekoracje, postacie z bajek do teatrzyku dla dzieci, stworzono lampę z puszki po napoju, podpórki na telefon i wiele innych przydatnych rzeczy. Pomysłowość uczniów nie znała granic. Gorąco zachęcamy do segregacji śmieci i wtórnego ich wykorzystania. Razem możemy zrobić wiele dobrego. 26 października podczas lekcji wychowawczej w klasie VIII poruszono temat właściwej segregacji odpadów oraz postaw proekologicznych. Uczniowie utrwalili zasady właściwego segregowania śmieci. Poruszono szczególnie temat wyrzucania butelek plastikowych i kartonów np. po sokach czy mleku. Uczniowie przekonali się, że zgniatanie pustych butelek i kartonów pomoże w redukowaniu ilości wywożonych śmieci i zmniejszeniu niepotrzebnych kosztów związanych z wywozem odpadów. Poza tym ósmoklasiści mają już od dawna nawyk odkręcania nakrętek z butelek plastikowych przed wyrzuceniem, gdyż od lat zbierają je dla Stowarzyszenia Dzieci Niepełnosprawnych „Serduszko” w Nowogardzie.